Primul lucru care îmi vine în minte despre cum a fost la Startarium PitchDay 2019 este comentariul făcut de către MC-ul evenimentului, care a remarcat la un moment dat faptul că mai puțin de 5% dintre cei prezenți în public își verificau telefoanele în timp ce el făcea aceasta remarcă. Lucru atipic pentru orice eveniment post-Facebook.

Indiferent că erau speakeri invitați să povestească despre antreprenoriat sau speakeri reprezentanți ai start-up-urilor care concurau pentru finanțările din competiția “Startarium Pitch Day”, cei aflați în sală erau evident interesați de ceea ce se vorbea pe scenă. Evenimentul a reușit să transmită sentimentul de comunitate. Cei prezenți în public făceau parte din cercul antreprenorilor vorbitori, se confruntau cu provocările de a face un start-up să meargă sau pur și simplu erau determinați să afle dacă au ceea ce trebuie pentru a lansa o afacere în România. Pe scrut, erau oameni care și-au făcut timp și curaj să petreacă altfel o zi de Marți: căutând inspirație și reconfirmări în ideile și experiența celor de pe scenă.

Startarium Pitch Day 2019 a fost un eveniment bine organizat, aflat la 4-a ediție, care mi-a dat ocazia: să văd foști colegi de liceu concurând pentru finanțare, să culeg inspirație pentru cel puțin două articole pentru blog, să născocesc o idee de start-up, să beau o cafea din partea casei și să plec cu o idee de team building primită  cadou de la două fete cu un start-up aflat la început de drum. Altă parte bună a evenimentului este că accesul a fost gratuit, în baza unui proces de pre-înregistrare online. Asta a reprezentat garanția că oamenii prezenți chiar își doreau să fie acolo și nu făceau act de prezență pentru a scăpa o zi de corporația care i-a trimis acolo să se dezvolte, sau pentru a-și da check-in la încă o conferință cool.

Long conference-story short, vă scriu mai jos cele mai interesante idei cu care am plecat de la eveniment. Ele sunt parte din discursurile speakerilor care au pășit pe scenă azi, indiferent dacă au fost în postura de invitați sau concurenți Startarium Pitch Day 2019.

  1. Cel mai important lucru când te gândești să tranformi o idee într-un start-up este să te decizi dacă acel lucru reprezintă pentru tine o carieră sau un hobby.
  2. Pași de urmat pentru un start-up de succes: Gândește “data driven” mai mult decât “gut feeling driven”. Nothing is personal. Stop telling yourself you are right – ask others. Have a strategy and evaluate.
  3. Înainte de a lansa un start-up, clarifică-ți răspunsurile la următoarele întrebări: Ce vând de fapt și de ce nu face asta altcineva? Pentru ce sunt oamenii dispuși să plătească? (oamenii nu plătesc întotdeauna pentru ceea ce este considerat util) Unde mă aflu pe value chain-ul afacerii pe care vreau să o lansez și care este cea mai valoroasă verigă din value-chain? (acolo este cea mai mare putere de negociere) Pot spune “nu”?
  4. Avantajul unui start-up în fața unei firme mari este viteza de implementare a unei idei. Un start-up nu are nevoie de aprobarea unui întreg consiliu director.
  5. Fă ceva ce alții nu își doresc să replice. Pentru asta trebuie să faci ceea ce alții nu sunt dispuși să facă: să investești timpul și efortul de a te informa și a te perfecționa pe nișa care te pasionează.
  6. Cele trei motive pentru care eșuează un start-up: dinamica și expertiza echipei, timpul investit și bugetul alocat.
  7. Cele trei motive pentru care reușește un start-up: mentalitatea echipei, viteza de implementare și efortul investit.
  8. Fiecare dintre noi este un start-up, însă foarte puțini dintre noi suntem dispuși să investim în dezvoltarea lui.
  9. Există un million de idei în digital si trăim cea mai bun perioadă de până acum pentru a lansa un start-up. Just make an app for the next thing that crosses your mind.

Și last, but not least:

10. Nu-ți îngropa ideea. Pitch it.

Leave a Reply